fredag 31. januar 2014

FWSS inspirerte luer

Da behovet for ny lue meldte seg, lot jeg meg inspirere av FWSS sine luer. Minime på 2.5 år la umiddelbart sin elsk på den, så for å få ha min i fred har jeg også strikket en til henne.

Luen er utrolig enkel, men jeg liker alltid å ha en oppskrift å ta utgangspunkt i. Etter litt googling fant jeg denne.

Siden jeg er litt tjukk i hodet, strikket jeg min noe større enn hva oppskriften sa. Hadde 1 nøste Alpaca og 1 nøste Kid-Silk.
Jeg brukte 1 tråd Drops Alpaca og 1 tråd Drops Kid-Silk. Liten rundpinne nr 3.
Jeg la opp 120 masker og strikket rettstrikk til luen målte 24 cm. Da fordelte jeg maskene på 4 strømpepinner (=30 m på hver pinne).

Felling:
Jeg feller hver 2.omg. *I starten av pinnen strikker jeg 2 m r sm. Når det gjenstår 3 m strikkes 2 m sm med ssk, og den siste masken strikkes rett.* gjenta på alle 4 pinner.
Neste omg strikkes alle m rett. Gjenta felling hver 2. omg
Når det gjenstår 14 m på hver pinne feller jeg hver omgang til jeg har 4 m på hver pinne. Klipp av tråden,  stram, og fest trådendene på innsiden.

Barneluen strikket jeg med 1 tråd Alpaka fra SMC (50 g = 100 m) og en tråd Drops Kid-Silk (jeg brukte opp resten av det jeg hadde til min, så gikk tom på toppen av luen). Brukte strømpepinner 4.5. Jeg la opp 80 m. Strikket til luen målte ca 18 cm. Da felte jeg hver 2. omg (samme måte som til voksenluen) til det gjensto 4 m på hver pinne. Dro garnet gjennom, og festet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar