fredag 24. oktober 2014

Halloween-bursdag




Storebror fyller 6 år i disse dager, og han ønsket seg Halloween som tema da han skulle feire. Dagen ble feiret med 15 gutter på 6 år. De koste seg med mumiepølser, øyekake, edderkoppmuffins og avkuttede fingre. Grunnet allergier ble alt laget egg- og nøttefritt. Øyekaken er sjokoladekake trukket med marshmallowsfondant.


Mumiepølser
Grillpølser rullet i tynt lag pinnebrøddeig. Til i overkant av 30 pølser brukte vi:
ca 12 dl mel
1 ts salt
1,5 ss sukker
1 ss bakepulver
1 dl olje
4,5 dl melk

Bland alt godt sammen. Jeg brukte cirka 40 gram deig pr pølse. Rullet deigen i en tynn pølse rundt grillpølsene, og lagde øyne med ketchup. Stekte dem midt i ovnen ved 225 grader i 15-18 min.

Fingerkjeks
225 g myk margarin
225 g sukker
1 ts "no egg" + 1 ss lunkent vann - røres godt sammen (evt 1 egg)
1 ss vaniljeekstrakt (evt 2 ss vaniljesukker)
ca 450 g mel
---
skåldede, halve mandler
konditorfarge
bringebærsyltetøy

Rør margarin og sukker lyst og luftig. Rør inn eggerstatning og vaniljeekstrakt. Bland inn melet. Elt til det samler seg i en klump. La det hvile i kjøleskapet i over natten. Form fingre, klem litt ned der du skal ha neglen. Ha på litt syltetøy og en halv mandel. For å lage den nøttefri erstattet jeg mandelen med litt av deigen formet som en negl. Stekes ved 175 grader i ca 15 min (de skal så vidt få litt farge).

Edderkoppmuffins
Jeg brukte denne muffins oppskriften.

Jeg farget halvparten av røren oransje og den andre lilla. Hadde en skje av hver i muffinsformene. Muffinsene smurte jeg med sjokoladesmørkrem før jeg dyppet dem i finmalte oreokjeks (fjerne fyllet i kjeksene før jeg malte dem). Pyntet med rød nonstop og lakrissnører.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar