torsdag 13. mai 2010

Lunsj til de flinke


Sambo, pappa og brodern bruker dagen i dag til båtpuss. Ikke mye jeg får gjort med en kranglete kropp, men å lage lunsj til dem - det klarer jeg. Så har bakt fylte horn. Gjærdeigen satt jeg i går kveld, og har latt den heve over natten i kjøleskap. Det fungerte helt utmerket, så er jo en genial løsning når man vil ha ferske rundstykker til frokost.

Til kaffen får de en variant av svigermors surmelkskake. Hadde litt lite kanel igjen, så testet ut en blanding av kanel, kardemomme og nellik. Fungerte helt ypperlig (man må jo prøvesmake det man skal servere).

4 kommentarer:

  1. Dette så ut som er fantastisk lunch til de hard arbeidene mennene. Du får ta deg en tur ut på garnsalg i morgen, men det er bare salg på ullgarn ikke bommullsgarn.

    SvarSlett
  2. Var det mulig med en oppskrift til disse hornene? Og en annen ting... hvis man har oppskriften, lager de seg selv da??? :o)

    SvarSlett
  3. En oppskrift hadde vært snasent å få altså. Har så lyst til å prøve sånne fylte horn.

    SvarSlett
  4. Oppskriften er:
    100 g smeltet margarin
    3,5 dl melk
    1 pk gjør
    600 g mel (jeg bruker en blanding av siktet hvetemel og sammalt hvetemel)
    1 ts salt

    Eltes sammen. Hev til dobbel størrelse. Del deigen i to emner. Hvert emne kjelves til en rund leiv som deles i 8. Ha på en skive ost og en halv skive skinke. Rull fra den brede enden og mot spissen. Etterheves så lenge man gidder. Pensles med egg eller melk og strø på valmuefrø/semsamfrø/linfrø. Stekes i ca 12 min 225 grader.

    Da jeg kaldhevet halvverte jeg gjærmengden, og hadde deigen i kjøleskapet over natta. Ble veldig gode når deigen fikk stå over natten.

    SvarSlett