søndag 12. februar 2012

Polarbrød del 2

Som jeg blogget om for noen dager siden, så har jeg bakt Polarbrød etter oppskrift fra Alvebento. Jeg ønsket å lage dem enda grovere, og fant en kombinasjon som absolutt duger (både for liten og stor :)

Til 18 brød á 50g (ustekt vekt)

100 g havregryn, malte
150 g fin sammalt hvete
200 g Fibra fullkorn
50 g rugmel
25 g brunt sukker (eller lysebrunt, dermerara eller vanlig farin)
1 ss knuste linfrø utrørt i 3 ss vann (jeg brukte hele linfrø som jeg knuste delvis i morter, evt kjøper man ferdig knuste)
1/4 ts salt
1/2 pk gjær
1, 25 dl vann
1,5 dl mme/melk
0,5 dl rapsolje

Lag gjærdeig og elt godt. Forhev i ca. 45 minutter. Lag små boller, som kjevles flate (jeg lagde 18 emner, og kjevelt dem i sirkler som var ca 10 cm i diameter). Stikk hull med strikkepinne el.
Etterhev i 15-20 minutter.
Stekes på 225ºC i 7-8 minutter (til de knapt får farge). Avkjøl på rist, med klede over. Legg i plastposer straks de er avkjølte. Funker supert å fryse.

Ingen bilder denne gangen, da dette ble gjort i noen sene kveldstimer...

1 kommentar: