torsdag 28. juni 2012

Franske makroner


Jeg har lenge fundert på å teste ut makroner. Ut i fra prisen på dem man kjøper, så burde det jo være godt. Etter å ha kjøpt en bok jeg har siklet på lenge kan jeg konstatere at de absolutt ikke skuffer. For et par dager siden testet jeg ut noen av oppskriftene.

En herlig liten sak av en bok.

Det er jo ikke bare bare å bestemme seg for hvordan fyll man skal lage, så endte opp med å teste tre ting. Lemon Curd, pasjonsfrukt og sjokolade&lakris. Alle tre var fantastiske!
De grønne er fylt med lemon curd, de rosa er fylt med pasjonsfruktfyll mens de lilla
er fylt med sjokolade&lakrisfyll. Nammi!

De var faktisk så gode at vi hadde spist opp alle før jeg hadde rukket å blogge om dem. Av ukjente grunner lagde jeg en ekstra runde i morges, denne gangen med pasjonsfruktfyll (pasjonsfrukt og hvit sjokolade) og sjokolade&lakris. Sitronfyllet ble droppet denne gangen da den krever eggeplommer, og jeg hadde allerede eggehviter til makronene i kjøleskapet. (De ukjente grunnene er egentlig så enkle som at jeg skulle tømme litt i kjøleskapet. Og der hadde vi både eggehviter, fløte, hvit sjokolade og pasjonsfrukt... Alltid en unnskyldning for å bake litt)

De rosa er fylt med pasjonsfruktfyll og de gule med sjokolade&lakrisfyll.

Når man lager makroner så er det greit at de ikke blir for store. Man får jo kjøpt egne bakematter beregnet på makroner, men det er totalt unødvendig. Jeg laget meg min egen mal. På et A3 ark har jeg tegnet opp 48 små sirkler (brukte bunnen av en espressokopp, men f.eks. en 5-kroning vil funke). Dette arket legger jeg under bakepapiret. Dermed er det bare å sprøyte makronmassen innenfor sirklene. Før steking (makronene hviler i minst 45 min) så trekker jeg arket ut.

3 kommentarer:

  1. Oi, den boka vil jeg ha!!
    Får lyst til å spise litt på dataskjermen for å smake på makronene dine.... :/ låll

    SvarSlett
  2. De makronene så fantastiske ut, man får virkelig vann i munnen av å se bildene. Du er utrolig god til å bake og ikke minst gjøre hverdagene til en fest med kakene du tryller fram.

    SvarSlett
  3. Spennende! Dette fikk jeg virkelig lyst til å prøve :D

    SvarSlett