tirsdag 5. juni 2012

Skuffinser (sukkerfrie muffins)



Det nærmer seg med stormskritt 1-års dag her i huset. Som med storebror er vi nok mer enn gjennomsnittet sære med sukker når de er små. Det er jo mye godt man kan lage uten raffinert sukker, så i jakten på en oppskrift spurte jeg blant annet på et mammaforum om noen hadde en å dele. Det var det ikke, men Mira lanserte begrepet skuffinser, noe jeg syns var helt genialt. Så dermed heter disse muffinsene Skuffinser. Etter at testpanelet (meg!) har vurdert dem, er den entydige konklusjonen at de slett ikke skuffer.

Oppskriften jeg tok utgangspunkt i fant jeg på denne bloggen.

Med noen justeringen har jeg endt opp med denne oppskriften:

Skuffinser
2 modne bananer (gjerne sjiraffbananer)
2 revne epler 
0,6 dl (4 ss) eplejuice (jeg presser selv)
2,5 dl hvetemel
2,5 dl Fibra fullkornsmel
1 egg
0,6 dl (4 ss) olje (jeg bruker raps, men andre nøytrale oljer funker også, evt smeltet smør)
1 ts kanel
1 ts natron
1 ts bakepulver
1,25 dl frosne blåbær

Mos bananene i en bolle. Tilsett olje, egg, juice og eple og visp det sammen.
Bland det tørre (mel, kanel, natron, bakepulver).
Bland det tørre i det våte. (Det blir en tykk røre)
Bland i frosne blåbær. 
Fordel røren i formene. 

Jeg fyller formene litt mer enn halvfulle. Jeg lagde minimuffins, og fikk ca 30 stykker. Lager man vanlige muffins vil man nok få ca 12 stk. 

Stekes ved 180 grader. Minimuffins i ca 20 minutter, vanlige i ca 30 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar